Debatt: “Den danska postmarknaden är ett skräckexempel på dålig service”

Den fria konkurrensen inom postmarknaden i Sverige är nu hotad, skriver fyra företrädare för initiativet Arena för framtidens distribution i Sydsvenskan.

Det är populärt bland svenska politiker att titta över Öresund inom områden som kriminalitet och digitalisering. Det finns ett annat område som bör intressera: Den danska postmarknaden är ett skräckexempel på dålig service till medborgarna.

Från den 1 januari höjer Postnord Danmark portopriserna med mer än 50 procent. Dessutom införs moms på 25 procent på portopriserna. De är redan de högsta i Europa.

Sverige har Nordens lägsta porto. Det beror på den konkurrens som finns på den svenska postmarknaden. Sverige är ett av få länder som har konkurrens på postmarknaden, men den är bräcklig. Postnord Sverige har cirka 80 procent av postmarknadens volym och cirka 90 procent av omsättning. Resten har Citymail, Early bird (tidigare MTD) och Morgonpost (tidningsutdelare).

Postnord Danmark har ingen konkurrens och kan därför genomföra stora prishöjningar utan vidare.

I Sverige har avreglering och fri konkurrens gjort att nya samarbeten, ny teknik och nya organisationsformer utvecklats och fortsätter att utvecklas. Vi står bakom Arena för framtidens distribution, ett initiativ av privata företag och branschorganisationer inom produktion och distribution av försändelser, och har alla på olika sätt bidragit till den utvecklingen, liksom Citymail, Early bird och Morgonpost.

Privata företags innovationsförmåga och möjlighet att konkurrera med Postnord är förklaringen till de relativt låga portopriserna i Sverige.

Nu hotas konkurrensen av den statliga Postfinansieringsutredningens förslag om statsbidrag till Postnord. Om spelreglerna på marknaden ändras på ett sätt som gynnar Postnord framför andra leder det till försämrad konkurrens. Statsbidrag till Postnord är ett förödande steg i den riktningen. Vi uppmanar därför regeringen och riksdagen att kasta förslaget om statsbidrag till det redan vinstdrivande Postnord i papperskorgen. Analysera noga utredningens förslag och andra postregulatoriska frågor utifrån hur de påverkar konkurrensen. Avstå från beslut som riskerar att knäcka en redan bräcklig konkurrens.

Konkurrens på postmarknaden måste både värnas och utvecklas. Annars kan det bli som i Danmark där postmarknaden drabbas av både sämre service och chockhöjda porton.

Staten bör också se till att Postnord, som är ett statligt bolag, fokuserar på sitt kärnuppdrag att distribuera brev och paket. Postnord köpte tryckeriet Strålfors i syfte att erbjuda brevkunder förmånliga erbjudanden på tryckeritjänster.

Men tryckerimarknaden fungerar alldeles utmärkt utan att staten äger tryckerier. Strålfors är nu på väg att köpa det finska tryckeriet Edita för samma affärsmodell.

Om regeringen vill värna konkurrensen på den svenska postmarknaden och postservice till Sveriges invånare är det läge att lära av Danmark, skydda den unika konkurrensen på postmarknaden och ifrågasätta Postnords ambition att dominera den nordiska tryckerimarknaden. Postpolitiken måste ha medborgarna i fokus, inte ett statligt ägt bolags intressen.

SKRIBENTERNA:

Håkan Malmros, förbundsordförande för Fria postoperatörers förbund

Eva Glückman, vd i Grafiska Företagen

David André, vice vd i 21 Grams

Roland Tipner, grundare av Svensk direktreklam

Föregående
Föregående

Debatt: “Befria staten från sitt tryckeri”

Nästa
Nästa

Remissvar “Posttjänst för hela slanten - Finansieringsmodeller för framtidens samhällsomfattande posttjänst, (SOU 2023:4)”